هات تپ و شرایط حمل

حمل و نقل در فرایندهای صنعتی جایگاهی حائز اهمیت دارد و توجه به آن بسیار ضروری است؛ هات تپ نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و چه بسا مولفه های تاثیرگذار حمل و نقل در هات تپ از بسیاری فرایندهای صنعتی دیگر دارای اهمیت بیشتری باشد. در عملیات هات تپ تجهیزات سنگین با قابلیت ها و پتانسیل های آسیب زا و خطرناک حمل و نقل می شوند و از همین رو باید تا جای ممکن نسبت به آن ها حساسیت به خرج داد. حمل تجهیزات مربوطه به عملیات هات تپ از چند جنبه واحد اهمیت است و مجری عملیات باید به تمامی آن ها توجه داشته باشد:

  • اول آن که در حمل و نقل به تجهیزات نباید آسیبی وارد شود. تجهیزات و ماشین آلات عملیات هات تپ اکثرا سنگین وزن هستند اما احتمال بروز آسیب در آن ها کم است. برای مثال دستگاه هات تپ کمتر دچار آسیب در صورت افتادن خواهد شد چرا که محل آسیب زایی ندارد. بخشی از قطعات و تجهیزات و اتصالات نظیر فلنج ها هستند که متوجه اهمیت اند. اما با این احوال باید نسبت به حمل آن ها توجه داشت. از سوی دیگر جمل در عملیات هات تپ فقط به دستگاه هات تپ و اتصالات مربوط نمی شود؛ بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات نظیر دستگاه جوش، تجهیرات تأسیساتی، ابزارها و ادوات کار به محل اعزام می شوند. در خصوص آن ها نیز باید توجه ویژه داشت
هات تپ و حمل دستگاه   هات تپ و شرایط حمل IMG 2432 min
دستگاه هات تپدر محل استقرار
  • نکته دیگر ین است که در صورت حمل نادرست و احیانا سقوط تجهیزات و ماشین آلات نه فقط دستگاه ها، بلکه محیط نیز در معرض آسیب قرار خواهد گرفت. چه بسا در محل حمل تجهیزاتی نصب و در حال فعالیت باشند که سقوط اجسام روی آن ها آسیب جدی به آن ها وارد کند. در خصوص این تجهیزات نیز باید نهایت دقت را به خرج داد تا آسیبی به مجموعه وارد نکنند.

آسیب دیدن یک دستگاه به معنای آن است که ناچاریم آن را تعمیر یا تعویض کنیم، اما وقتی آن دستگاه روی محلی مملو از تجهیزات و ابزارها سقوط می کند و به ان ها آسیب می زند به معنای آن است که یک یا چند فرایند به همراه تجهیزات مربوط به آن آسیب دیده است و از همین رو باید از بروز این سانحه پیشگیری کرد.

  • مهم ترین نکته در حمل و نقل تجهیزات ایمنی نیروی انسانی است. نیروی انسانی مهم ترین سرمایه هر مجموعه ای است و از این رو محافظت از ایمنی و سلامت آن بر هر فرایندی تقدم دارد. از این رو تدوین دستورالعمل های ویژه در خصوص نحوه استقرار نیروی کار حین حمل تجهیزات هات تپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مثال نیروی کار به هیچ هنوان نباید زیر دستگاهی قرار گیرد که با جرثقیل در حال حمل است. در لحظه بلند کردن دستگاه با جرثقیل یا لیفت تراک حتما باید از محل فاصله گرفت. بلند کردن و حمل دستی تجهیزات مربوط به هات تپ در خصوص اعلب تجهیزات مجاز نیست. مواردی از این دست باید رعایت شوند تا در حین عملیات مشکلی متوجه نیروی کار نشود.

در صورت توجه به آیتم های فوق می توان ضریب ایمنی کار و عملیات را تا حد زیادی بالا برد. اغلب دستگاه ها و تجهیزات مربوط به عملیات هات تپ قابلیت تخریب فرایند را در حد بالایی دارند. از این رو باید به نکات لازم در خصوص حمل این دستگاه ها اهتمام ویژه داشت. مراحل حمل ابزارها و دستگاه های مربوط به عملیات هات تپ را می توان به ترتیب زیر برشمرد:

حمل به محل:

در فرایند حمل دستگاه هات تپ و تجهیزات مرتبط به محل انجام پروژه توجه به چند نکته اساسی است. اول این که دستگاه هات تپ برای انجام عملیات آماده سازی شده است و از این رو حمل آن باید با نهایت دقت انجام شود. حساس ترین بخش دستگاه هات تپ در حین حمل کاتر و خصوصا الماسه های نصب شده روی آن است. کار اصلی عملیات هات تپ که شامل برش گرم لوله می شود را کاتر انجام می دهد. از این رو باید توجه داشت که خصوصا این بخش دچار آسیب، ضربه، تماس و اصطکاک با سایر تجهیزات و مواردی از این دست نشود. سایر تجهیزات نظیر دستگاه جوش و غیره نیز به محل انجام کار منتقل می شوند. لذا باید در خصوص آن ها نیز احتیاط های لازم را رعایت کرد.

حمل درمحل:

دستگاه هات تپ در محل انجام پروژه توسط جرثقیل به محل نصب و انجام کار منتقل خواهد شد و تا اتمام برش لوله به صورت کامل در آن محل نصب شده باقی خواهد ماند. از این رو باید مکانیزمی چیده شود که مسیر حمل و محل نصب دستگاه کاملا ایمن باشد. دستگاه هات تپ سنگین وزن است و احتمال سقوط آن، و یا آسیب دیدن تجهیزات و اتصالات در نتیجه تصادم با این دستگاه وجود دارد. از این رو باید دستگاه را به گونه ای حمل و نصب و نگهداری کرد که هیچ یک از ایرادات ذکر شده بروز پیدا نکنند.

حمل دستگاه در عملیات هات تپ گیری  هات تپ و شرایط حمل 12 min
حمل دستگاه هات تپ توسط جرثقیل در محل انجام عملیات

لازم به ذکر است عملیات ها معمولاً در موقعیتی صعب و در ارتفاع یا ناحیه حفاری شده انجام می شود. از این رو مسیر حمل دستگاه هات تپ و سایر تجهیزات باید کاملاً پیش بینی شده و سهل الوصول باشند.

حمل از محل:

یکی از مهم ترین ذهنیت های غلط در اغلب فرایندهای صنعتی تصور اتمام کار پس از انجام فرایند نهایی است. مجریان تصور می کنند که با اتمام فرایند برش گرم لوله توسط دستگاه هات تپ کار تمام شده است و به یکباره از رعایت نکات ایمنی و فنی غافل می شوند. این مهم ضریب آسیب های وارده پس از اتمام عملیات را افزایش می دهد و به همین دلیل باید در خصوص آن نیز حساسیت ویژه به خرج داد. مسیر خروج دستگاه هات از محل و انتقال آن به وسیله حمل به خارج از ایستگاه کاری باید به دقت انجام شود تا آسیبی از مرحله نهایی فرایند نیز متوجه مجموعه نشود.

حمل و نقل بخشی غیر قابل کتمان از فرایندهای صنعتی به شمار می رود و این مهم در خصوص خدمات پرتابلی که در محل ارائه می شوند نظیر عملیات هات تپ واجد اهمیت وافری است. از این رو باید در انجام آن دقت کافی را به خرج داد تا این بخش از فرایند نیز همچون فرایندهای اجرایی کار صحت و سلامت خود را حفظ نماید.