استاپل و اهمیت کاربرد هات تپ در آن

هات تپ و اهمیت آن در استاپل استاپل استاپل و اهمیت کاربرد هات تپ در آن 5 5 1024x952

استاپل یا انسداد خطوط لوله فرایندی است که هات در ان نقش بسزلیی دارد. بنابراین کارکرد این فرایند کار گرم به انشعاب گیری محدود نمی شود و در زمینه سایر خدمات خطوط لوله نظیر استاپل نیز دارای کاربرد می باشد. این کاربرد در خصوص استاپل نقش حائز اهمیت تری دارد. در عملیات استاپل یک بخش از خط لوله مسدود شده و عملیات های لازم تعمیراتی یا تعویضی روی آن انجام می شود. به این منظور باید برای مسدودسازی خط ابتدا خط در دسترس قرار گیرد و این کار از طریق عملیات هات تپ انجام می شود. در هات تپ زنی خط لوله ابتدا انشعاب گیری به منظور ایجاد خط فرغی بای پس به انجام می رسد و پس از آن دو عملیات هات تپ دیگر به منظور انسداد خط لوله به روش استاپل به انجام می رسد. اگر فرایند هات تپ به هر دلیلی دچار ایراد شد بدون شک مجری استاپل نیز در پیشبرد فرایند انسداد خط لوله با مشکل مواجه خواهد شد.

اهمیت عملیات هات تپ برای استاپل را می توان از جنبه های زیر مورد بررسی قرار داد:

– عملیات هات تپ به منظور ایجاد خط فرعی بای پس باید به درستی انجام شود. معمولاً این عملیات به صورت سایز به سایز انجام می شود اما اگر فشار خط پایین بود و  یا بنا به هر دلیل دیگر قرار بود که عملیات انشعاب گیری گرم به صورت ردیوس سایز انجام شود باید نسبت به فشار خط حساسیت های لازم را به خرج داد تا خط انشغابی فرعی توان تحمل فشار سیال را داشته باشد. ممکن است مجبور باشیم که از خط بای پس برای مدتی طولانی استفاده کنیم. ممکن است برنامه ریزی و عملیات های تعمیراتی روی بخش مسدود شده لوله ناشی از عملیات استاپل فرایندی طولانی مدت و زمان بر باشد. بنابراین باید حسااسیت های ویژه را در این خصوص مبذول داشت. اگر بنا به هر دلیلی خط بای پس عملکرد صحیحی نداشته باشد فرایند استاپل نیز دچار چالش خواهد شد.

اگر هر نقطه از خط بای پس دچار نشتی باشد ممکن است نیاز به خاموش کردن خط و انجام فرایندهای تعمیراتی باشیم. خاموشی خط نیز به معنای از موضوعیت افتادن عملیات استاپل خواهد بود. همچنین ممکن است که خط بای پس توان تحمل فشار سیال را نداشته باشد و به مرور آسیب های ناشی از این ایراد خود را نشان دهد. مجری عملیات های هات تپ و استاپل به محض بروز اولین نشانه های چنین آسیبی باید تمهیدات لازم را به خرج دهد. ممکن است حساسیت کار به قدری بالا باشد که ناچار به تعطیلی خط شویم. ممکن است نیاز به انجام دو عملیات هات تپ دیگر در نفاطی دورتر و نصب یک خط فرعی جدید یا انجام اصلاحات لازم باشد که اگرچه مشکل بروز یافته را قطعا رفع خواهد کرد، اما زمان و هزینه مازاد را بر مجموعه تحمیل خواهد کرد. بنابراین باید در خصوص عملیات هات تپ و خط فرعی بای پس نصب شده پس از آن حساسیت کافی را به خرج داد.

– در خصوص دو عملیات هات تپ که به انسداد خط لوله مربوط می باشند نیز باید به دقیق ترین شکل ممکن عمل کرد.و چنان که می دنایم پلاگ های مسدودکننده جریان سیال بخ منظور انسداد خط لوله از این دو انشعاب حاصل شده از فرایند کار گرم هات تپ حاصل می آیند. بنابراین در خصوص این دو انشعاب باید دقت زیادی داشت. پلاگ ها باید روند پیشروی و عقب نشینی روان و یدون مانعی داشته باشند. وجود هر گونه مانع که مخل حرکت پلاگ ها باشد فرایند انسداد خط لوله را با چالش مواجه خواهد کرد. در این خصوص باید ابتدا نسبت به سایز پلاگ ها توجه داشته باشیم. سایز انشعاب نباید اط سایز پلاگ ها کمتر باشد تا مانع حرکت آن ها نشود. در هر صورت برنامه ریزی و طراحی باید به گونه ای باشد که در این خصوص نیز ایرادی متوجه عملیات انسداد خط لوله نشود.

– دیگر نکته ای که در خصوص ارتباط هات تپ و استاپل باید بدان اشاره کرد هماهنگی و همگنی این دو فرایند است. بهتر آن است که هر دو فرایند توسط یک مجری انجام شود. به طور کلی معمولاً چیمانکاران کل فرایند را بر عهده می گیرند و از اولین مرحله که شامل طراحی و ساخت اتصالات خطوط لوله می باشد، تا انسداد خط لوله را خود به پیش می برند. به این ترتیب نوعی هماهنگی و توازن کار هم به لحاظ فنی و هم برنامه ریزی در کار گرم هات تپ و نیز استاپل دیده می شود. از طرفی نوعی توازن و مشابهت میان دستورالعمل ها و روش های اجرایی لازم جهت هات تپ و استاپل دیده می شود که به نوبه خود حائز اهمیت است. در این صورت فرایندهای بازرسی، برنامه ریزی و سایر هماهنگی های لازم نیز تسهیل خواهند شد. با توجه به این که دو فرایند هات تپ و استاپل ماهیت سری دارند و شروع استاپل مشروط به پایان عملیات هات تپ است، بنابراین می توان از یک پیمانکار و مجری جهت انجام هر دو عملیات بهره برد.

انجام موفق استاپل مستلزم رعایت الزامات مراحل مختلف فرایند است. تدوین دستورالعمل ها به بهترین نحو ممکن، روش های اجرایی پیاده سازی هات تپ و استاپل، انجام فرایندهای اجرایی و تأمین تجهیزات و بهره گیری از نیروی کار کارآزموده و مجرب آیتم هایی هستند که در کنار یکدیگر می توانند ضامن انجام بهینه یک فرایند باشد.استاپل معمولاً به منظور تعمیر و تعویض قطعات و تجهیزات روی خطوط لوله انجام می شود. باید توجه داشت که در صورتی که هر یک از مراحل به درستی انجام نشود این مهم دست یافتنی نخواهد بود و از این رو مجریان کار باید نسبت به این مسأله اهتمام ویژه داشته باشند. بروز نشتی، وجود سیال در ناحیه مسدود شده، ایجاد ایراد در اندازه گیری ها و مواردی از این دست نکاتی هستند که می توانند اختلال در کار ایجاد کنند. انجام درست هر کدام از مراحل می تواند فرایند را به بهترین شکل ممکن به پیش ببرد.