دستگاه هات تپ چه ویژگیهایی دارد؟

عملیات انشعاب گیری خطوط لوله از جمله فرایندهای زنده است که روی خط لوله حاوی سیال انجام می شود. دستگاه هات تپ در زمانی که خط دارای سیال بوده و تحت فشار است با لوله درگیر شده و آن را می برد تا انشعابی جدید روی آن ایجاد کند. این قابلیت منخصر به فرد باعث شده است که هزینه های انشعاب گیری از خطوط لوله به میزان چشکگیری کاهش یابد و بهره برداران ناچار نباشند بای یک انشعاب گیری مجموعه صنعتی خود را برای ساعت ها و البته بهتر است بگوییم روزهای متمادی تعطیل کنند.

این قابلیت فرایندی در واقع بع قابلیت های خود دستگاه هات تپ مربوط است. دستگاه هات تپ ویژگی هایی دارد که امکان انجام عملیات به این نحو را فراهم کرده است. این دستگاه در واقع دارای یک شفت بلند است که به کاتر متصل است. این شفت به دستگاه اجازه می دهد که تا حد نصاب لازم پیشروی را انجام دهد و پس از اتمام فرایند به عقب بازگردد. کاتر نیز که به شفت متصل است وظیفه برش لوله را بر عهده دارد. کاترها بر اساس سایز مورد نیاز و انشعابی که می خواهیم ساخته شده و آماده می شوند تا روی دستگاه نصب شوند و در حین کار ضمن حرکت دورانی لوله را می برند.

دستگاه هات تپ و نصب روی ولو دستگاه هات تپ دستگاه هات تپ چه ویژگیهایی دارد؟ IMG 1321
دستگاه هات تپ در حال انتقال و نصب روی اتصالات دائم

این مکانیزم به افزایش بهره وری خصوصا در پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، خطوط انتقال و مراکزی از این دست کمک شایانی نموده است. به طور کلی برخی ویژگی ها به دستگاه هات تپ جایگاه و مزیت برجسته ای می دهد و همین نکات آن را به یک فن آوری بهینه می گرداند:

  • دستگاه هات تپ نیاز ساده به انرژی های محرک دارد و معمولاً با یک موتور محرک هیدرولیکی یا پنوماتیکی به سادگی قابل راه اندازی است. ساختار دستگاه هات تپ به گونه ای است که برای عملکرد خود کمترین نیاز به انرژی وجود دارد. معمولاً نیروی هیدرولیکی یا پنوماتیکی با استفاده از شیلنگ ها و رابط ها به دستگاه منتقل می شوند و به این ترتیب دستگاه راه اندازی می شود. نیروی پیشروی دستگاه هات تپ نیز به صورت دستی تأمین می شود و از این رو می توان گفت دستگاه هات تپ کمترین نیاز به انرژی را در مقایسیه با بسیاری از محصولات و ماشین آلات خطوط لوله دارد.
  • دستگاه هات تپ قابلیت حمل نسبتاً ساده ای دارد و یا وجود وزن بسیار بالا معمولا با جرثقیل امکان نصب و حمل آن در هر مکان و موقعیتی وجود دارد. این دستگاه دارای یک شفت بلند است که به آن ساختار طولی داده است. همین امر جابجایی آن را تسهیل نموده است. در ضمن این که در صورت سقوط یا ضربه خوردن آسیب چندانی به آن وارد نمی شود البته با این ملاحظه که خود می تواند به تجهیزات جانبی و خصوصا نیروی انسانی فعال در مجاورت محل حمل آسیب های جدی وارد کند.
  • دستگاه هات تپ فرایند نصب، راه اندازی و عملکرد سریع و ساده ای دارد. این فرایندها توسط اپراتورهای فاقد مهارت نیز قابل انجام است. البته باید میان این فرایندها با کارکرد و عمکلرد دستگاه هات تپ تمایز گذاشت چرا که کار با آن نیاز به مهارت و تخصص و دانش دارد.
  • ماهیت این دستگاه پرتابل است و به گونه ای است که به محل انجام عملیات منتقل می شود و کار را در همان مقصد انجام می دهد. دستگاه ها و خدمات پرتابل دارای این مزیت هستند که به محل اعزام می شوند.
  • دستگاه هات تپ در صورت رعایت استانداردها و الزامات متغیر غیر قابل پیش بینی ای ندارد و در صورتی که ضوابط رعایت شده باشد می توان ضمانت داد که دستگاه با بیشترین ضریب ایمنی کار خود را انجام خواهد داد. اگرچه عملیات انشعاب گیری گرم دارای ماهیت ویژه است و جزو خدمات پر ریسک محسوب می شود اما فن آوری دستگاه هات تپ به گونه ای است که در صورت رعایت الزامات و استانداردها به بهترین نحو عملکرد خود را به انجام می رساند.
  • دستگاه هات تپ به فرایند انشعاب گیری چنان پشتوانه ای می دهد که وجود 2 یا 3 نفر را برای آغاز و انجام عملیات مکفی می دارد. به عبارتی برای انجام انشعاب گرم توسط دستگاه هات تپ نیاز به نیروی کار زیاد نخواهد بود.
  • مهم ترین مزیت دستگاه هات تپ این است که انشعاب گیری را بدون تداخل با سایر رویه ها و فرایندهای موجود در مجتمع صنعتی به انجام می رساند. به عبارتی دیگر در اغلب موارد بدون نیاز به قطع فرایندهای دیگر می توان انشعاب گیری را با دستگاه هات تپ به انجام رساند. فقط و در موارد نادر زمانی که نیاز به افت یا تقویت فشار وجود دارد یا پای شرایط خاصی در میان است ممکن است بخشی از فرایندهای مجتمع دچار تغییراتی شوند که آن ها نیز فقط به زمان انشعاب گیری محدود است و بلافاصله پس از اتمام کار امکان بازگرداندن فرایندها به شرایط آغازین وجود خواهد داشت.
  • فرایند تعمیرات و تعویض قطعات آن نیز کم دردسر و با کمترین هدر رفت زمان انجام خواهد شد. تجهیز و آماده سازی دستگاه برای هر عملیات جدید زمان چندانی را نیاز نخواهد داشت و در صورتی که اپراتورها دانش و تخصص لازم را داشته باشند این زمان به کمترین میزان خود کاهش خواهد یافت.
دستگاه هات تپ و انشعاب گرم دستگاه هات تپ دستگاه هات تپ چه ویژگیهایی دارد؟ IMG 0374
دستگاه هات تپ ابزاری مطمئن برای انشعاب گیری خط لوله

دستگاه هات تپ یک دستاورد بزرگ در صنایع نفت و گاز و محصولی است که ضمن مزایای آشکار خود معایب و آسیب پندانی را در پی خود ندارد. این دستگاه و کار با آن نیازمند مهارت ها و تخصص هایی است که بر حسب آیتم هایی نظیر تجربه، آموزش، کارآموزی، مطالعات و استانداردها، الزامات و دستورالعمل ها و در نهایت همت و کوشش یک مجموعه برای پیشبرد صحیحی این فرایند تعیین می شوند. در صورت رعایت و پایبندی به این متغیرها و معیارها می توان مطمئن بود که عملیات انشعاب گیری توسط دستگاه هات تپ به بهترین نحو انجام خواهد شد.