انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ

انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ از گوناگونی های بسیاری برخوردارند. ماهیت و نوع ساخت هر کدا از این مخازن تعیین کننده نوع عملیات هات تپ خواهد بود.  در صنایع پتروشیمی و نفت مخازن عضو ثابت این مجتمع ها را تشکیل می دهند. اغلب این مخازن در پالایشگاه ها یا مجتمع های پتروشیمی کاربرد ذخیره ای داشته اما برخی دیگر از آن ها کاربردی فرایندی دارند. در ادامه انواع مخازن در عملیات هات تپ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ

انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ

 

ابتدا باید در مورد اینکه عملیات هات تپ در کجاها کاربرد دارد اطلاعاتی کسب کنیم. عملیات هات تپ در پالایشگاه ها و هم چنین مجتمع های صنعتی روی انواع مخازن قابل انجام است. اما تمامی این مخازن می بایست در یک سری ویژگی های خاص هم طیف باشند.

برای مثال ضخامت بدنه ی مخزن یکی از فاکتورهای مهم در تعیین این مساله است که آیا عملیات هات تپ قابلیت به اجرا در آمدن روی مخزن مورد نظر را خواهد داشت یا خیر؟

انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ معمولا نباید خیلی ضخیم و یا متشکل از ورق های چند لایه باشند. در صورت ضخیم بودن بدنه ی تانکرها و یا مخازن بررسی های مهندسی و فنی مورد نیاز در عملیات هات تپ انجام خواهد شد. پس از این بررسی ها مشخص می شود که عملیات هات تپ قابلیت به اجرا در آمدن روی مخزن مورد نظر را خواهد داشت یا خیر و اگر عملیات هات تپ قابلیت اجرا داشته باشد شرایط و استثناهای آن چه چیزهایی خواهند بود؟

میزان ضخامت بدنه ی مخزن معمولا از سمت کارفرما به نیروی پیمانکار اطلاع داده می شود اما این اطلاعات برای سنجش ریسک عملیات هات تپ کافی نیست. نیروی مهندسی و طراحی عملیات هات تپ با استفاده از تست ضخامت سنجی میزان دقیق ضخامت مخزن را تشخیص خواهند داد.

در صورت ضخیم بودن مخزن مورد نظر در عملیات هات تپ می بایست ادوات لازم را به درستی در عملیات تجهیز کنند. مثلا شفت دستگاه هات تپ و اجزای برش آن از جمله کاتر و الماسه های برش باید دقیقا متناسب با ضخامت بدنه ی مخزن سنجیده و تجهیز شوند.

و یا اینکه نیپل متصل شده در اتصال انشعابی روی مخزن باید با کم ترین ارتفاع استاندارد ساخته شود تا اجزای برش دستگاه هات تپ بهترین و راحت ترین دسترسی را به بدنه ی مخزن داشته باشند.

در صورتی که کاتر ، الماسه های مناسب و یا شفت مقاوم برای دستگاه هات تپ انتخاب نشوند خسارت های زیادی متوجه تیم پیمانکار و هم چنین خود کارفرما خواهد شد. بنابراین تجهیز درست اجزای عملیات در انشعاب گیری از انوع مخازن و هم چنین اطلاع از ضخامت مخزن دو پارامتر مهم و اساسی در عملیات هات تپ مخازن است.

فشار سیال درون مخزن نیز یکی از فاکتورهای داده ای مورد نیاز در عملیات هات تپ و بخصوص هات تپ مخازن است.

فشار سیالات درون مخازن معمولا خیلی پایین تر از فشار سیالات درون خطوط لوله است و علت آن هم سکون سیالات در مخازن خواهد بود. اما هر سیالی ماهیت خاص خود و به تبع آن فشار خود را دارد. پس تیم اجرایی عملیات هات تپ باید از فشار دقیق سیال درون لوله ، اطلاعاتی را به صورت اسمی و واقعی در دست داشته باشند.

انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ

انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ در فازهای عملیاتی گوناگون مشخص می شوند. به عنوان مثال در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی مخازن را به سه دسته اساسی تقسیم می کنند :

  • مخازن ذخیره اتمسفریک که برای ذخیره مواد نفتی وشیمیایی به کار می روند. این مواد در دمای محیط به صورت مایع هستند. موادی هم چون نفت خام ، بنزین و گازوییل در این مخازن ذخیره می شوند.
  • مخازن ذخیره کروی که برای نگهداری LPG مورد استفاده قرار می گیرند. پروپان و بوتان در دماهای محیطی به صورت گاز هستند و باید با بالا بردن فشار به صورت مایع دربیایند. مخازن ذخیره اتمسفریک قابلیت تحمل فشارهای بالا را ندارند. بنابراین برای بالا بردن فشار و تبدیل این مواد به شکل مایع باید از مخازن ذخیره کروی استفاده کرد.
  • مخازن تحت فشار در واحدهای فرایندی پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. برج آیزوماکس در پالایشگاه های نفت و برج های دی متانایزر و دی اتانایزر در پالایشگاه های گاز ، نمونه هایی از مخازن تحت فشار حاضر در مجتمع ها و پالایشگاه ها هستند که عملیات های هات تپ روی آن ها انجام می شود.

استاندارد ساخت انواع مخازن

انواع مخازن مذکور در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی بر اساس بهترین استانداردهای روز دنیا ساخته می شوند که مهم ترین آنها API و ASME می باشند.

مخازن ذخیره فلزی براساس استاندارد API650 ، مخازت ذخیره کروی براساس استاندارد API620 و مخازن تحت فشار را براساس استاندارد ASME می سازند.

اتصال مخازن در عملیات هات تپ

اتصالات مخازن در عملیات هات تپ باید به گونه ای باشند که هم توانایی تحمل فشار سیال درون مخزن را داشته باشند و هم به صورت دقیق و ایمن روی بدنه ی مخزن نصب شود.

اتصال مخازن در عملیات هات تپ اتصال سدل نیپل است. اتصال اسپلیت تی به دلیل ساختار کمربندی خود محدودیت چشمگیری برای استفاده روی مخازن خواهد داشت. دلیل این محدودیت قطر بالای اکثر مخازن در پالایشگاه ها است. هم چنین اتصال ولدولت نیز به دلیل مقاومت کم تر نمی تواند توانایی تحمل فشار سیال در انشعاب گیری از مخازن را داشته باشد. بنابراین اتصال سدل نیپل با داشتن زین یا پد نیم تنه که ساخت آن برای تمامی قطور منعطف خواهد بود می تواند در انشعاب گیری از مخازن کاربردی و مستحکم باشد.

انشعاب گیری از مخازن در عملیات هات تپ می بایست با حساسیت بالا و به کارگیری علوم مهندسی روز انجام شود. تیم اجرایی عملیات هات تپ شرکت پیشگام ابزار صنعت با بررسی و سنجش دقیق انواع مخازن برای انجام عملیات هات تپ و هم چنین مجهزسازی ابزارها و دستگاه های عملیاتی ، حاضر به انجام انواع انشعاب گیری از مخازن در مجموعه ی پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی خواهد بود.