مهارت ها در هات تپ کدامند؟

عملیات هات تپ از جمله فرایندهای خطوط لوله است که بر حسب کارکردها دارای مکانیزم عملکردی خاص خود است. آشنایی و کسب مهارت در زمینه اجرای hottap طبیعتاً پیش شرط انجام یک عملیات خوب است و از این رو مجریان باید نسبت به تمامی خلل و فرج کار آشنایی کامل داشته باشند. انجام عملیات هات تپ یک فرایند چند مرحله ای بوده و دارای چند زیر فرایند است که بعضاً مهارت های متنوعی را می طلبند. فرایندهای فنی و صنعتی کار گرم hottapping نیاز به مهارت های زیر دارد:

– اپراتور فنی

از آن جا که هات تپ یک عملیات فنی است اپراتورهای مرتبط به آن باید مهارت و آشنایی کافی با کار فنی خصوصا در حوزه خطوط لوله و در مراکز پالایشگاهی و پتروشیمی داشته باشند. چنان که می دانیم هر فیلد صنعتی الزامات و ادوات خاص خود را دارد که آشنایی با آن ها به یک اپراتور کمک می کند تا فرایندها را با سرعت و مهارت بالاتری به پیش ببرد. اپراتورهای عملیات hottapping در هر کدام از بخش هایش نیز باید آشنایی کافی با این دست الزامات داشته باشند تا بتوانند در تسریع فرایند بیشتر یاری رسانی کنند.

– اپراتور تأسیساتی

بخشی از نیازهای عملیات hottap تأسیساتی است. چنان که می دانیم این عملیات روی خطوط لوله و معمولاً در محیط هایی انجام می شود که دسترسی مستقیم به تأسیسات فراهم نیست. تأسیسات برقی مهم ترین این موارد است که می بایست برای انجام کار تأمین شود. حتی فرایندهایی نظیر ساخت اتصال نیز ممکن است به اقتضای نیاز پروژه در محیط های دور از دسترس انجام شود. در این شرایط باید تأسیسات برقی، کارگاه و محل مناسب انجام کار، و امکاناتی از این دست فراهم شود. اپراتورها باید توانایی تأمین تأسیسات با توجه به تجهیزات در اختیار قرار گرفته را داتشه باشند. برای مثال وقتی برای تأمین برق ژنراتور دیزلی به محل اعزام می شود، چه بهتر آن که اپراتورهای فنی کار اشنایی با عملکرد، طرز کار، تعمیر و مواردی از این دست را داشته باشند.

– اپراتور هات تپ

گذشته از شاخصه های فنی آن، عملیات هات تپ مهارت های ویژه فنی خود را می طلبد و مستلزم آموزش ها و تجارب خاص خود است. اپراتورhot tap وظیفه باردهی به دستگاه هات تپ جهت انجام فرایند برش گرم را بر عهده دارد. باردهی باید به گونه ای انجام شود که بدون صدمه دیدن هیچ یک از اجزای دستگاه و نیز خط لوله، برش لوله را با موفقیت و به صورت کامل انجام دهد.

هات تپ و مهارت اپراتور اجرای کار گرم هات تپ مهارت ها در هات تپ کدامند؟ IMG 1141 1024x1024
مهارت اپراتور؛ رمز موفقیت در عملیات هات تپ

در این فرایند کاتر روی سطح لوله می گردد و ضمن حرکت دورانی، لوله را در ضمن جریان سیال برش می دهد. کاتر با لوله درگیر می شود و ضمن اصطکاک با آن از طریق الماسه های برش، لوله را می برد. باردهی به کاتر از طرف اپراتور باید به قدری ماهرانه انجام شود که این فرایند با کمترین ضریب خطا انجام شود. اپراتور هات تپ همچنین باید اجزا و عملکرد دستگاه هات تپ را کاملاً بشناسد تا در ضمن برش نسبت به کم و کیف فرایند و ایرادات احتمالی آن اشراف داشته باشد. این امر در پیشگیری از خطاهای احتمالی کمک می کند.

– برقکار:

چنان که می دانیم دستگاه هات تپ با موتور محرک پاوریونیت که یک دستگاه هیدرولیکی است کار می کند. پاوریونیت انرژی الکتریکی را دریافت می کند و از این رو دارای مکانیزم الکتریکی است. آشنایی با عملکرد الکتریکی پاوریونیت از اصول مهم در پیشبرد عملیات hottap است. این دستگاه با برق سه فاز کار می کند و آشنایی و اشراف نسبت به مکانیزم ورودی آن از اهمیت اساسی برخوردار است. در بسیار از مواقع به دلایل عدیده موتور از کار می ایستد و ادامه کار با وقفه مواجه می شود. ممکن است ایراد جزئی و سریعا قابل رفع باشد اما به دلیل عدم مهارت اپراتورها و نیروی فعال در محیط کار انجام نشود. ولی همین مشکل و نارسایی کوچک می تواند برای ساعت ها یک کار را معطل کند و چه بسا در صورت فقدان نیروی ماهر و کارآشنا در زمینه برق، پروژه به صورت موقت تعطیل شود. در این دست شرایط وجود یک تکنیسین کارآشنا می تواند کمک شایانی بکند. دست کم مجری hottapping موظف است که سیستم الکتریکی دستگاه پاوریونیت خود را همیشه و خصوصاً پیش از انجام پروژه مورد بازرسی قرار دهد تا در حین کار کمترین آسیب را به پروژه ایجاد کند.

– جوشکار

جوشکاری بدون شک مهم ترین فرایند در عملیات هات تپ محسوب می شود. عملیات جوشکاری روی خطوط لوله هم به لحاظ میزان زمانی که صرف می کند، هم به لحاظ میزان دقت و برنامه ریزی ها و دستورالعمل های مهندسی که می بایست برای انجام کار hottap تدوین شود، هم به لحاظ حساسیت بالای فرایندی و خطرات بالقوه ای که می تواند بر کار وارد نماید مهم ترین جزء در عملیات هات تپ گیری محسوب می شود و از این رو اهتمام ویژه به آن ضروری است. تدوین دستورالعمل های جوشکاری بخشی از کار را شامل می شود و بخش مهم تر انتخاب جوشکارانه متبحر و آشنا به فرایند جوشکاری روی خطوط لوله است. از طرفی انجام عملیات hottap نیازمند ساخت اتصالات و نصب آن ها روی خط لوله است و این فرایند نیز معمولاً از طریق جوشکاری انجام می شود. بنابراین جوشکار متبحر از اصلی ترین پیش نیازهای یک عملیات hottap با کیفیت بالاست.

هات تپ و جوشکاری روی خط لوله هات تپ مهارت ها در هات تپ کدامند؟ welding min
جوشکاری در هات تپ

بهره گیری از نیروی کار ماهر در تمامی زمینه های صنعتی دارای اهمیت است، اما طبیعتا هر چه فرایندها پیچیده تر، دشوارتر و حساس تر می شوند و متغیرهای فنی و ایمنی آن شدت خطر و آسیب بالقوه بیشتری را اقتضا می کنند، لزوم بهره گیری از نیروی کار ماهر ضروری و ضروری تر می شود. نیروی کار مجرب می تواند نقش زیادی در پیشبرد کار با اطمینان بالا داشته باشد. پرسنلی که سال ها و به دفعات در عملیات hottap درگیر بوده اند و با خلل و فرج آن آشنایی بیشتری دارند می توانند اهرمی مثبت و کارآمد در اجرای یک کار خوب به حساب بیایند. آن ها می توانند حتی به همدیگر کمک کنند و ایرادات احتمالی همدیگر را برطرف کنند. کار تیمی بدون شک نقشی مهم در ارتقای فرایندها خواهد داشت و نیروی ماهر در زمینه هات تپ ضامن ایمنی و کیفیت فرایند خواهد بود.