هات تپ چه نیازهای فنی دارد؟

هات تپ به فراخور مزایایی که برای یک مجتمع صنعتی به همراه دارد لوازم و الزاماتی را نیز می طلبد که عدم تدارک آن ها می تواند آسیب های جدی به عملیات وارد کند. البته تمامی فرایندهای صنعتی واجد این ویژگی رمی باشند و نمی توان یک عملیات را بدون تدارک ابزارها و الزامات به انجام رساند، اما هات تپ با توجه به ماهیت ویژه و حساسیت بالای عملیاتی مستلزم توجهات خاص در زمینه تهیه و تدارک ابزارهای پشتیبانی فنی است.

عملیات hottapping operation عبارت است از اجرای انشعاب گرم خطوط لوله در زمانی که خط تحت فشار است و حاوی سیال است. سیالات فشاری را به مجموعه و دستگاه هات تپ در حین عملیات برش وارد می کنند و هدف مجری hot tap عبارت خواهد بود از دفع فشارهای وارده به منظور اجرای دقیق و صحیح عملیات. از این رو برای انجام یک عملیات با تمامی مخنصات و ملزومات مورد نیاز توجه به این فاکتور ضروری است.

نیازهای هات تپ هات تپ هات تپ چه نیازهای فنی دارد؟ hottapping machine
عملیات هات تپ و نیازها


اجرای هات تپ الزامات فنی عدیده ای را می طلبد. اگر یک پروسه اجرایی hottap را به لحاظ فنی به ورودی ها، خروجی ها و فرایندهای آن تقسیم کنیم، می توان الزامات و تحهیزات مورد نیاز برای هر بخش را به شرح زیر برشمرد:

ورودی های هات تپ و نیازها:

منظور از ورودی ها، پیش نیازها و افدامات اولیه ای است که کار را برای انجام hottap آماده می سازد. وروردی های عملیات در چند دپارتمان باید تهیه و تدارک دیده شوند. اولین آن ها تهیه نقشه ها، برنامه ریزی ها و دستورالعمل های انجام هر یک از مراحل کار است که واحدهای تحقیق و توسعه تهیه و تدوین می شود. این مجموعه شرایط امکان کار، بایدها و نبایدها، آسیب ها، خطرات و خطاهای احتمالی، اقدامات اصلاحی پیشگیرانه و روش های اجرایی را شامل می شود. این مجموعه نقشه راه و راهنمای مجریان کار جهت انجام صحیح هات تپ خواهد بود.

دیگر الزامات مورد نیاز اتصالات سالم، واجد کیفیت کافی و تست و آزمون داده جهت انجام کار است که شامل ولو و اتصال سه شاخه ای می شود که هات تپ روی آن ها انجام خواهد گرفت. پروسه ساخت و نصب اتصال روی لوله باید به دقیق ترین شکل ممکن انجام شود. ولو نیز باید تست شده باشد و پس از تایید صحت و صلاحیت اجرایی روی اتصال نصب شود.

از دیگر ملزومات اجرای هات تپ در فاز ورودی ماشین آلات و تجهیزات ساخت و تست است که باید به بهترین نحو عملکرد خود را انجام دهند. برای مثال اگر گیج دستگاه تست فشار دارای ایراد باشد تمامی تست های فشار خروجی های غلط داشته و نتایج گمراه کننده ای به بار خواهند آورد. تعمیر پیشگیرانه، کالبیراسیون و نگهداری مناسب این تجهیزات بسیار ضروری است.

از دیگر ورودی های عملیات هات تپ تأسیسات مورد نیاز کار است که شامل برق، روشنایی، نأسیسات محیطی نظیر داربست و مواردی از این دست می باشد. تمامی این تأسیسات باید بر اساس اصول فنی و ایمنی در اختیار مجری hottap قرار داده شود تا بتواند کار خود را با کمترین کاستی به انجام رساند. برای مثال اگر سیستم برقرسانی به مجری کار دچار اختلال شود عملا عملیات هات تپ به وقفه خواهد خورد.

در نهایت نیروی کار باتجربه و مهارت، دارای تمرکز و اعتماد به نفس و واجد صلاحیت های لازم جهت انجام کاری به این جساسیت از ملزومات فنی اساسی کار hottapping است که عدم تدارک آن می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

هات تپ خطوط لوله هات تپ هات تپ چه نیازهای فنی دارد؟ hottapping exhibition
اجرای عملیات هات تپ

فرایند هات تپ و نیازها:

نیازهای فرایندی عملیات hot tap بیش از هر چیز به خود دستگاه هات تپ برمی گردد. عملکرد این دستگاه در حین برش لوله از جمله نکات مهمی است که می بایست در خصوص آن دقیق عمل کرد. دستگاه هات تپ از دو حیث می تواند در اجرای عملیات حائز توجه باشد؛ اول از حیث ویژگی های فنی و آماده بودن دستگاه از لحاظ متغیرهایی نظیر فشار، دما، سایز و مواردی از این دست است. اگر دستگاه قابلیت کار بر حسب این شاخص ها را نداشته باشد نمی توان نسبت به عملکرد مطمئن آن آسوده خاطر بود. بنابراین تست فشار و سایر تست ها پیش از انجام کار باید روی دستگاه انجام شود. همچنین کاتر دستگاه باید  بر حسب جنس لوله و ضخامت آن مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا نسبت به صحت عملکرد آن مطمئن شویم. اگر فرایند برش دچار ایراد شود چاره ای جز توقف کار و تکرار آن وجود نخواهد داشت.

نکته دوم اپراتوری است که وظیفه بار دادن به دستگاه را خواهد داشت. او نیز باید از تبحر کافی برخوردار باشد تا ضمن تحمیل فشار کافی و استاندارد به دستگاه و اجزای آن حین برش لوله، از آسیب دیدن دستگاه هات تپ و وقفه در فرایند پیشگیری کند.

خروجی های هات تپ و نیازها:

خروحجی عملیات هات تپ کوپن بریده شده از لوله است که ضامن انجام صحیح عملیات به حساب می آید. البته ممکن است با وجود انجام صحیح کار کوپن از مجموعه خارج نشود و در لوله باقی بماند. این بدان معنا نیست که hottap ناتمام باقی مانده است. عملیات هات تپ پس از برش کامل لوله به اتمام می رسد و اگر پین ها و سایر ادوات مورد نیاز به درستی تنظیم شده باشند کوپن از مجموعه خارج خواهد شد. بنابراین تنظیمات لازم در این خصوص باید روی دستگاه انجام شود.

عملیات هات تپ فرایندی است که برنامه ریزی و اجرا و پشتیبانی دقیق را می طلید. پشتیبانی فنی عملیات بخشی بی بدیل از ار را تشکیل می دهد و از این رو مجری هات ت پباید در خصوص آن دقت بیشتری را به خرج دهد. توجه به مولفه های فنی نه تنها از حیث توجه به پیشبرد صحیح کار، بلکه همچنین به منظور حفط کیفیت دستگاه ها، تجهیزات، ابزار و مهم تر از همه سلامت و ایمنی نیروی کار در حین اجرای کار بسیار حائز اهمیت است.