اقدامات قبل و بعد از عملیات هات تپ

عملیات هات تپ نقش بسزایی در مراکز و مجتمع های صنعتی مانند پالایشگاه ها، پتروشیمی و غیره دارد. از این رو اجرای عملیات هات تپ نیاز به آشنایی با طرز کار و عملکرد دستگاه هات تپ دارد. اپراتور اجرای عملیات hot tap باید با این مکانیزم ها آشنایی کامل داشته باشد تا باعث ارتقا سطح کار شود.

بهتر انجام شدن عملیات انشعاب گیری گرم4  مستلزم یکسری اقدامات قبل و بعد از عملیات هات تپ است که با انجام آنها نتیجه مطلوب تری خواهیم گرفت.

قبل از شروع عملیات HOT TAP باید دستگاه هات تپ را بررسی کنیم تا در حین عملیات به مشکل بر نخوریم.

هات تپ  هات تپ اقدامات قبل و بعد از عملیات هات تپ 593

هات تپ

اقدامات مورد نیاز قبل از انجام هات تپ

  • باید سایز دستگاه با سایز انشعاب جدیدی که قرار است ایجاد شود مطابقت داشته باشد برای مثال برای انشعاب گیری در سایز 12 تا 24 اینچی باید دستگاهی استفاده کنیم که با این سایز متناسب است مثلا نمی توان از دستگاهی با سایز انشعاب گیری 30 اینچی استفاده کرد.
  • باید از صحت و کیفیت شفت اطمینان حاصل کنیم برای مثال شفت لق و یا کج بسته نشده باشد.
  • کاتر و هولدر دو قطعه اصلی درعملیات هات تپ می باشند چرا که برش لوله توسط این قطعات انجام می شود در نیتجه این قطعات باید دقیق بررسی شوند تا کاتر یا هولدر کند و یا تیغه ی آن کج نشده باشد.
  • اتصال قطعات و آب بندی آنها نیز باید برسی شود تا فشاری که در حین عملیات انشعاب گیری به آن ها وارد می شود از حد مجاز بیشتر نباشد زیرا افزایش بیش از حد فشار باعث آسیب به تجهیزات می شود.
  • بررسی گیربکس از الزامات عملیات هات تپ است تا از حرکت دورانی دستگاه در حین برش اطمینان داشته باشیم.
  • نصب کانال های انتقال سیستم سرمایشی برای کار در دماهای بالا مانند انشعاب گیری بر روی خطوط حاوی بخار با دمای 450 درجه سانتیگراد از آسیب به دستگاه هات تپ جلوگیری می کند.

 

اقدامات مورد نیاز برای بعد از عملیات هات تپ

بعد از اتمام یک عملیات ممکن است که تجهیزات آن برای مدتی بدون استفاده قرار بگیرند. گاهی برای انجام عملیات دیگری از این تجهیزات استفاه می کنند و تمام نکات ایمنی فردی و محیطی را رعایت می کنند اما در حین عملیات دچار مشکل می شوند. دلیل مواجهه با این  مشکلات این است که این تجهزات را قبل از عملیات، تعمیر و به طور مناسب نگهداری نکرده اند .

برای تعمیرات و نگهداری تجهیزات اقدامات پیشگیرانه حتما باید انجام شود.

اقدامات پیشگیرانه: این دسته از اقدامات را با شناسایی راه های بروز مشکل مشخص می کنند و از وارد آمدن مشکل و آسیب به تجهیزات جلوگیری می کنند برای مثال می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • فلنج ها قطعاتی هستند که در معرض گرما، رطوبت و سایر عوامل محیطی قرار می گیرند این عوامل می تواند باعث آسیب به فلنج های آزاد شود. یکی از راهای جلوگیری از این آسیب ها گریس کاری فلنج ها است. گریس به عنوان لایه محافظتی و پوشاننده، سطح فلنج را از عوامل ذکر شده حافظت می کنند و مانع آسیب به آن می شود.
  • می توان دستورالعملی برای جا به جایی وسایل اعمال کرد که آن ها را از تجهیزات اساسی مانند مخازن و خطوط لوله دور کنیم تا برخوردی با این تجهیزات صورت نگیرد و باعث آسیب به آن ها نشود.
  • ولو ها بعد از هر بار استفاده باید تمیز شوند. واشر های آن ها (اورینگ) باید بررسی شوند تا دچار پارگی یا خرابی نشده باشد. در صورت خرابی باید اورینگ های آن ها را عوض کنیم.
  • دستگاه را باید از هیدروکربن و یا مواد شیمیایی درگیری که ممکن است در آن وجود داشته باشد تمیز کنیم زیرا وجود این مواد ممکن است باعث خوردگی و خرابی دستگاه شوند و یا در استفاده بعدی از دستگاه با ماده شیمیای که در آن استفاده می شود واکنش بدهد.

تعمیرات و نگهداری تجهیزات نفتی

یکی از کاربرد های هات تپ در پالایشگاها، پتروشیمی ها و غیره است. مجتمع های نفتی به خاطر موقعیت خود و ماهیت فرایندهایی که انجام می دهند نیازمند توجه و رسیدگی زیادی هستند. از آن جا که تجهیزات پالایشگاه ها و واحدهای پتروشیمی مانند تجهیزات انتقال سیال، کنترل و بازرسی سیال، پمپ، ولو و مخازن نگهدارنده سیال،  در فضای باز هستند به طور مداوم در معرض گرما، هوا، رطوبت و غیره قرار دارند که احتمال آسیب به  مجموعه را بیشتر می کند. فرایند های مجموعه های صنعتی به صورت متناوب تکرار می شوند و به یکدیگر وابسته هستند و امکان تعمیر کردن آن ها به صورت جداگانه وجود ندارد. در نتیجه معطل ماندن و یا آسیب در هر قسمت از ایستگاه باعث تعطیل شدن فرایند جاری از آن قسمت به بعد می شود. در نیتجه تعمیرات و نگهداری تجهیزات یکی از ملزومات کار است.

همان طور که گفته شد تجهیزات نفتی در معرض گرما، هوا و دیگر عوامل محیطی اند از این رو عمده ترین و اصلی ترین خساراتی که به این تجهیزات وارد می شود فرسودگی  و خرابی ناشی از قرار گیری مداوم در برابر عوامل های مختلفی مانند عوامل ذکر شده در بالا است. برای مثال تصور کنید مخزنی سالیان متمادی در معرض آفتاب و رطوبت بوده است واضح است که در چنین شرایطی مقدار مقاومت آن به مرور زمان کم شده و ممکن است در اثر یک ضربه کوچک آسیب ببیند و باعث نشت نفت به محیط زیست شود. بنابراین داشتن یک برنامه تعمیرات و نگه داری از بروز این خرابی ها جلوگیری می کند.

غفلت از هر یک از نکات ایمنی و بررسی های مورد نیاز موجب خسارات زیادی می شود . مانند خسارتی که به پتروشیمی بوعلی سینا به دلیل نشتی یکی از ولو ها صورت گرفت و آتش به مخازن نفتی آنها رسید. در چنین شرایطی عملیات هات تپ می تواند بهترین راهکار باشد.