شرایط اجرای هات تپ چیست؟

هات تپ جزو عملیات های خطوط لوله و مخازن است و از آن جا که فرایند انشعاب گیری را تسهیل و تسریع می کند بسیار مورد توجه برنامه ریزان واحدهای صنعتی دارای خطوط لوله است. با استفاده از عملیات هات تپ لوله نیاز اجرایی به اموری همچون قطع جریان سیال، بکارگیری تیم های جداگانه برای تحلیه خط، رسوب گیری از آن، برش لوله و مواردی از این دست رفع می شود. اما از سوی دیگر باید توجه داشت که انشعاب گرم همیشه توجیه پذیر نیست. هرگز نباید تصور کرد که برای انشعاب گیری از خطوط لوله تحت هر شرایطی باید از هات تپ استفاده کرد. استفاده از هر تکنولوژی زمانی مفید به فایده است که به کارایی و بهره وری فرایندها کمک کند. عملیات هات تپ از ان جا که مانع بستن خط و توقف فرایندها می شود دارای مزیت قابل توجهی است، اما چه بسا مختصات فنی یک کار، هات تپ را برای انشعاب گیری مقتضی نکند.

از این رو اجرای hottap را باید منوط به تحقق برخی شروط کرد که عدم تأمین آن ها به معنای توجیه ناپذیری هات تپ خواهد بود. زمانی می توان عملیات هات تپ لوله را در این دست شرایط اجرا کرد که انجام اقدامات اصلاحی به منظور فراهم سازی شرایط کار ممکن باشد. در غیر این صورت اجرای کار هرگز مقرون به صرفه نبوده و باید از روش های جایگزین استفاده کرد. در ادامه به برخی از این شرایط محدود کننده می پردازیم.

هات تپ حفاری هات تپ شرایط اجرای هات تپ چیست؟ hottap stravation
عملیات هات تپ در محیط حفاری شده با رعایت الزامات و شروط ممکن است

– زمانی که خط فاقد سیال است:

زمانی که جریانی درون لوله وجود ندارد انجام عملیات هات تپ برای انشعاب گیری توجیه ندارد. در چنین شرایطی می توان به راحتی با استفاده از ابزارهای برش، لوله را به سایز دلخواه برش زد و انشعاب جدید را روی آن نصب کرد.

– زمانی که فشار خط پایین است:

برای انجام هات تپ لوله حداقلی از فشار دورن لوله لازم است چرا که فرایند hottap  مکانیزم خنک کاری برش در حین انشعاب گیری را از خود سیال می گیرد و اگر سیال فشار کافی نداشته باشد ضریب ریسک کار گرم بسیار بالا خواهد رفت چون در عمل هیچ گونه خنک کاری انجام نخواهد شد.

– در زمان های Shut Down:

معمولاً مجتمع های صنعتی نفتی و گازی و سایر واحدهای صنعتی بازه هایی را در برنامه ریزی خود دارند که در آن ها خطوط لوله تحلیه شده و عملاً فعالیت آن ها از کار می ایستد. در این شرایط نیز می توان از روش های جایگزین برای انشعاب گیری استفاده کرد. حتی بسیار از صاحبان صنایع در زمان هایی که هجله ای برای انشعاب گیری ندارند، برنامه های انشعاب خطوط لوله را خود را به بازه های Shut Down محول می کنند.

– در زمان هایی که فشار خط بسیار بالاست:

دستگاه های هات تپ و نیز استانداردهای مربوط به آن حداقل و حداکثر فشار مجازی را دارند که انجام کار در خارج از این بازه غیر ممکن است. برای مثال اگر دستگاه هات تپ تحمل فشار 5000 پوند در اینچ را داشته باشد انجام عملیات هات تپ لوله تحت فشار 10000 پوند امکان پذیر نیست. البته برخی مجریان عملیات هات تپ با استفاده از راهکارهایی نظیر تقویت دستگاه و نصب قطعات و تجهیزات پشتیبانی فشار، می توانند عملیات هایی فشار بالا را انجام دهند که البته این موارد نیز سقف خود را دارد و تقویت دستگاه هات تپ تا حد محدودی ممکن است.

– زمانی که جنس لوله مناسب کار نیست

مجریان مجرب hot tap کوشیده اند محدودیت های انجام هات تپ روی خطوط لوله غیر فلزی را رفع کنند و اکنون روی بسیاری از خطوط لوله می توان عملیات را انجام داد. اما تمامی این موارد مشروط به تأیید مطالعات امکان سنجی است. اگر در مطالعات مذکور اجرای hottap روی لوله خاصی ناممکن گزارش شد انجام عملیات روی آن منتفی خواهد شد.

– زمانی که محیط مملو از مواد شیمیایی خطرزاست:

در صورتی که محیط انجام کار گرم هات تپ حاوی مواد شیمیایی خطرزا باشد اجرای کار روی لوله مشروط به پاکسازی محیط و آلودگی های آن خواهد بود. ممکن است محیط دارای مواد شیمیایی مضر به حال سلامت نیروی انسانی باشد. در این شرایط شاید بتوان با استفاده از ماسک های مخصوص و ایمن اطمینان ایمنی عملیات را تضمین کرد.

از سوی دیگر ممکن است مواد شیمیایی مستعد به واکنش در برابر کار گرم در محیط منتشر باشند. در این شرایط نیز اجرای هات تپ تنها در صورتی مقدور است که محیط پاکسازی شود.

هات تپ در شرایط خاص انجام شدنی است هات تپ شرایط اجرای هات تپ چیست؟ hottap asaluyeh
انجام هات تپ و شرایط آن

– محیط بسته و محدود:

زمانی که قرار است کار گرم hottap در محیط بسته و محدود انجام شود نسبت به جوانب آن باید بسیار حساسیت به خرج داد. محیط های بسته و محدود معمولاً از سه جنبه در فقر به سر می برند: اولاً اکسیژن کافی در محیط وجود ندارد، دوما فشای کافی برای تردد و انجام کار با تمرکز بالا وجود ندارد، و سوماً معمولاً این محیط ها فاقد روشنایی کافی هستند. این سه امر از لوازم مهم و از مقدمات یک عملیات هات تپ مطمئن محسوب می شوند و بنابراین تنها زمانی می توان نسبت به اجرای کار در آن ها اقدام کرد اسن مقدمات به صورت مطمئن تأمین شده باشند.

در هر صورت برای انشعاب گیری پیش شرط و اولویت انجام عملیات هات تپ با مطمئن ترین شکل ممکن است. بهترین راهکار برای انشعاب گیری تضمین ایمنی عملیات hottap و انجام آن است، اما اگر شرایط به گونه ای بود که دریافت چنین تضمینی از واحدهای امکان سنجی مقدور نبود، چاره ای جز صرف نظر از هات تپ و روی آوردن به سایر روش های انشعاب گیری نخواهد بود.